lördag 7 juni 2014

Eventuell återkomst

Yep. I'm back! (to let you know, I can reeeeally shake 'em down).
 Ett sådant oväntat och plötsligt återinträde på bloggarenan kräver naturligtvis en uppdatering om lifvets tillstånd, här kommer således detta:


  • Jag har kommit att avsky all den byråkrati som organisationer visst oundvikligen verkar medföra. Främst gäller det tyvärr sjukvården. Det är lite extra tråkigt eftersom jag just råkar arbeta inom den. Dock har jag en hel del kontakt med andra organisationer (som t.ex. Migrationsverket, Socialtjänsten och Skolan) och min erfarenhet är att det är trögt, långsamt, omständigt och tids- och tålamodskrävande - trots att de flesta som arbetar här, inklusive jag själv, vill hjälpa till, göra bra, förenkla, ordna, hänvisa vidare till rätt person, fixa en tid, återkomma så snart som möjligt osvosv.  Hittills säger min analys att det är för lite folk längst ner. För få som slavar på golvet. Det behövs fler receptionister, sjuksköterskor, förskolepedagoger, undersköterskor, socialsekreterare, barnmorskor, handläggare och undersköterskor som kan svara i telefonerna, skicka remisserna, svara på frågorna, ta emot patienterna, knyta an med barnen och ha tid att sitta bredvid den människa som behöver gråta lite.
  • Jag har köpt en glassmaskin! Jag har inte hunnit testa den ännu men mina förväntningar är stora, på gränsen till abnorma. Jag hoppashoppashoppas att det blir bra för det vore så fint att kunna ge barnen (hahahahaha, barnen? jag menar naturligtvis mig själv) glass som inte är massa låtsas-och-ersättnings-medel-och-aromer. Jag när en fantasi om glass som liksom kommer kunna vara ett mellanmål nästan!
  • Vi renoverar vidare. Eller inte vidare, det tar oerhört lång tid. Vi duschar alltså 3 år efter inflytt fortfarande i ett cementrum i källaren. Men nu (ja, nä, inte nu, men...sen) ska E få ett rum. Litet med trevligt är planen och jag fantiserar vilt om att hon ska sova där (nu sover vi allihop i Is rum. Praktiskt på så sätt att det inte finns någon golvyta att städa. Opraktiskt på så sätt att det damm som skulle hamnat på golvytan sannolikt hamnar i sängytan istället och att sängytan alltså agerar golv, lekplats, förvaringsutrymme, sovplats och studsmatta).
  • Jag och T ägnar oväntat mycket tid åt politiska diskussioner och det ger ju en känsla av att vi är så jävla moderna, engagerade och härliga. Dock är det rätt konflikt-triggande ibland. T är störande förtjust i (jävla-ordentlig-) vetenskap och jag är en hejare på "men-de-pratade-om-det-här-på-radion...fan-att-jag-inte-riktigt-minns-vad-de-sa".
  • Kort sagt så är livet fint. Hemmaplan är fantastiskt och jobbet är bra (om det inte vore för all den där besvärliga administrationen som tar mycket mer tid än själva jobbet). 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar