lördag 20 april 2013

Skyddad från sig själv



Ni vet, man får inte läsa journaler man inte har att göra med. Det är jättebra. Och viktigt. Som vårdpersonal måste man vara inblandad i omvårdnaden av någon för att titta i hens journal. Och som patient har du rätt att veta vad som står i din journal (det finns nåt undantag om att du kan hindras om det bedöms att ev. behandling skulle påverkas negativt eller om nån som nämns i journalen skulle kunna lida men). Patienten har rätt till sin journal, men den ägs av respektive verksamhetschef.
Och hör (ok läs) nu: jag får inte titta i min journal via mitt jobb! 

Jag får inte läsa min journal, trots att jag har full tillgång till den. Jag får inte läsa min förlossningsjournal och jag blir nästan tokig på det här. Jag är inte inblandad i vården av mig själv, eller ärligt talat - när jag var en gravid barnmorska måste jag väl kunna anses ha varit inblandad i min vård? Jag har naturligtvis gjort det, tittat i min egen journal alltså, och jag vet att jag kan bli åtalad för det. Jag är så upprörd över att det är ett lagbrott att jag nästan skulle tycka att det vore spännande om jag anklagades för det. 

En läkare får skriva ut medicin till sig själv och sina anhöriga. Det finns säkert något i lagen som säger att det ska göras med sunt förnuft eller så. Och då kanske man kan läsa sin journal - om man ska skriva ut lite Cocillana eller sådär till sig. Så kanske kommer läkarna undan med att läsa sina journaler. Men exempelvis jag, som har min journal ett klick bort, måste skriva ett brev (med min namnteckning) till respektive klinik och begära ut min journal och detta måste godkännas av en läkare och sedan, ungefär 100 år senare, kommer papperskopian hem till mig per post. 

Jag tycker, som säkert ni med gör, att detta på många vis är en bagatell. Men det finns så mycket tillägg och paragrafer i lagen så nog fasiken kunde det finnas en att det är ok för vårdpersonal att läsa sin egen journal direkt! Och det stör mig att min chef äger min journal. Att någon annan bestämmer om vad som skrivits om mig och ytterligare någon beslutar om jag ska få läsa det eller inte (nej, såklart sitter inte någon och funderar och beslutar i varje enskilt fall, men ni vet, på pappret är det så) gör mig arg. Jag vill inte vara kontrollerad på det sättet. 

JAG skulle inte ta det minsta illa upp av att JAG läste min journal utan att vara inblandad i min vård (om inte boken "vårda dig själv" skulle kunna räknas...? ).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar