onsdag 10 april 2013

The generation that bought more shoes

Jo, alltså. Om man ringer till en myndighet så kanske det svarar en handläggare eller sambandscentral eller socialsekreterare eller barnmorska eller så. En som kanske heter Gunilla eller Margareta eller måhända Lennart. Ibland är hen lite sur eller barsk men oftast inte, oftast vet hen hur man ska göra för att det ska bli rätt i systemet. Vilken blankett man ska fylla i, hur långt gången man är, till vilken avdelning man ska vända sig för att få svar, om det är möjligt att ta ut föräldrapenningen på det viset eller att man får en tid bokad för sitt viktiga ärende.

Nu, mina kära vänner, är det vi som är Gunilla, Margareta och Lennart. Vi är den generationen som alldeles mest driver samhället och är ansvariga för dess stabilitet.
Det känns lite obehagligt tycker jag. Jamen ni vet, Maggan i paralellklassen som var så satans tuff och rökte och var farlig och skolkade jämt och...nu är hon visst ansvarig för ensamkommande flyktingbarn. Eller lilla Gunilla som aldrig fattade ordentligt men hängde med ändå och gjorde som alla andra och inte verkade bry sig om att hon kom sist i varenda idiotiskt skolmästerskap och ärligt talat är hon polis nu???

Jag känner mig inte helt trygg med att jag vet vilka knäppskallar vi är som har det här ansvaret. Jag förstår att någon gravidhelig person som ringer och bokar en tid för inskrivning sätter sin järntablett i halsen när hon fattar att den där Puckopower (som skulle vara så jävla speciell och lite förmer och inte alls var hälften så smart som hon trodde) har blivit baaaarnmorska och således har ett jäkla ansvar.

Fatar ni hur rackligt det här samhället rullar!? Det är fasiken VI som kör!!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar