söndag 20 januari 2013

En kossa talar ur skägget

Ibland känns det som att det är mer allmänt vedertaget att tycka att landstingsanställda är idioter. De är tröga fega och sega. Törs inte tänka utanför sina trångsynta regler och har aldrig hört talas om service. Så ibland känns det lite tråkigt att vara en av dessa dumma kossor. För vi är inte dumma. Nästan alla är snälla. Och försöker t.ex. göra så att alla oerhört glömska tjejer kan få nytt recept på sina p-piller, trots att de inte bokat tid eller haft minsta framförhållning.

Och trots att långt ifrån alla barnmorskor vet. t.ex. vad det innebär att vara queer, transsexuell eller intergender så har jag svårt att föreställa mig att det i sig påverkar så himla mycket i bemötandet. I jobbet på mottagningen är det ju inte så noga vilket kön du har, mer vad du gör med det - så vi vet vart vi behöver ta prov från (om du vill testa dig), hur vi kan råda dig att skydda dig på bästa sätt (om du vill veta det), och hur vi kan hjälpa dig att må bättre (om du inte mår bra). Jag skiter i om du är man med fitta, kvinna med skägg, tjej som knullar tjejer, cissperson rätt över eller så queer att du inte kan kategoriseras över huvud taget.
Jag kanske inte är expert på din sexuella läggning eller hur du ställer dig i förhållande till ditt biologiska kön, men jag är öppen för det, du får gärna berätta för mig. Och jag kan mitt jobb, behöver du hjälp inom mitt arbetsområde så kommer jag att hjälpa dig, vem du än är!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar