onsdag 1 februari 2012

Köksatiralj


För att vispa mjölk till riktigt krämigt skum verkar det som att man helst behöver en "espressomaskin med riktigt bra ångfunktion", en "mjölkskummare" (maskin som ser ut som en liten vattenkokare men alltså skummar mjölk), en "lattevisp" (tänk el-tandborste fast med visp istället för borste) eller möjligtvis en "presskanna". Rent hypotetiskt skulle en vanlig "visp" (gammalmodigt redskap som förr användes vid matlagning) kunna användas men då detta verkyg 1. finns att köpa för mindre än 300 kr
2. Knappt tar någon plats i köket
3. Redan finns i många hushåll
rekomenderas den såklart inte för ändamålet. Dessutom ska mjölken helst vara 65 grader vid skummningen, och där någonstans börjar entusiasmen inför kvällen att avta; risken för vidrig chailatte är inte alltför liten.

Förresten sa T. att jag måste interagera med andra bloggmänniskor, så att min inte blir en "navelskådarblogg" (för de är olagliga och är de enda som fortfarande avrättas genom stening i Sverige). Jag ska verkligen försöka interagera och länka lite roligare, men jag är ännu kvar i det här med att jag ska fixa bilder. Jag ska det. Kanske på en vidrig chailatte, men tills dess en helt ogrundad bild på när jag plockar körsbär i vår trädgård i somras.


1 kommentar:

  1. Men du! Gör ditt te, koka din mjölk i kastrull samtidigt som du vispar ordentligt. Blanda. Ta da. Chailatte (typ)! /Lisa

    SvaraRadera