tisdag 14 februari 2012

Löneklyftor.

Hörde nyss på radion att S nya partiledare (Stefan Löfven) får 29000kr mindre i lön än vad den förre (Håkan Juholt) hade. Nyheten fokuserades på att S därmed bryter praxis att oppositionens partiledare har samma lön som statsministern (f.n. Fredrik Reinfeldt). Detta innebär att Stefan Löfven får 115000kr, och att Fredrik Reinfeldt kammar hem 144000kr i månaden.
Det är precis 117000 kr mindre än undertecknad kan glädja sig åt den 25:e. Mer än 5 gånger mindre tjänar jag. Om jag hade jobbat heltid alltså. Nu menar jag förstås inte att jag skulle ha precis samma lön som en statsminister, men nog fasiken är mitt jobb viktigt. Liksom de som jobbar på I's förskola, kör tåget vi åker med eftersom vi inte kör bil, mjölkar kossorna vars mjölk jag hinkar i mig otaliga liter av, läser upp sånhär fakta i radion och tusentusen andra jobb som inte heller har nån fetinglön.
Fick jag 144000 kr i lön skulle jag skämmas över att bestämma över andras förutsättningar. Jag tror jag skulle skämmas oavsett vad jag hade för jobb om jag fick så mycket mer. Jag tycker det är tokigt att jag tjänar mer än mina föräldrar gör. Jag har jobbat 4 år, de har jobbat länge. Vare sig mitt högre studielån eller min förmodat urkassa löneutveckling kan försvara det.
Skitsverige.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar